SE REVISARA EN EL TRIBUNAL SUPREMO EN MADRID- SALA 4ª, POR PRUEBA SOBREVENIDA, EL 19 DE ABRIL A LAS 10’30 HORAS UNA SENTENCIA POR DESPIDO CONTRA UN TRABAJADOR DE TV-3 (CANAL TELEVISIVO AUTONOMICO DE CATALUNYA) DICTADA POR LA SALA DE LO SOCIAL Nº 1 DE GIRONA Y RATIFICADA RUTINARIAMENTE POR EL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTICIA DE CATALUNYA.

SE REVISARA EN EL TRIBUNAL SUPREMO EN MADRID- SALA 4ª, POR PRUEBA SOBREVENIDA, EL 19 DE ABRIL A LAS 10’30 HORAS UNA SENTENCIA POR DESPIDO CONTRA UN TRABAJADOR DE TV-3 (CANAL TELEVISIVO AUTONOMICO DE CATALUNYA) DICTADA POR LA SALA DE LO SOCIAL Nº 1 DE GIRONA Y RATIFICADA RUTINARIAMENTE POR EL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTICIA DE CATALUNYA.

En el año 1985 entro mediante una oposición a trabajar en TV-3 (Televisión de Catalunya) el afiliado a CGT, Francesc Urgell. En el año 1991,como encargado de continuidad, regulaba la duración de los diferentes programas que se emitían en la cadena según estaban programados. En una entrevista en directo, al entonces Secretario General de Convergencia Democrática de Catalunya (CDC, ahora CiU), Miquel Roca i Junyent, en un programa magazín , se le sugirió a Francesc “que diera manga ancha al programa y que lo había de hacer por la patria”, nuestro compañero objetó que lo que se estaba haciendo era un uso partidista de un bien público, pero alargaron la entrevista lo que quisieron, viéndose obligado Francesc a suprimir varios programas previstos a continuación.

Desde ese día Francesc entro en la lista de personas conflictivas, viendo que no había argumento para un despido, se le sometió a un acoso constante, se le hizo un traslado forzoso de departamento, que Inspección de Trabajo anulo por considerarlo improcedente obligando a la restitución en su puesto de trabajo. El entonces Jefe de Personal Àngel Buxó, le explico a Francesc que el traslado se lo había realizado tras serle pedido por la dirección de TV-3 y no encontrar motivos disciplinarios para el despido.

Finalmente Francesc, acepto un traslado como Ayudante de Realización, manteniendo la categoría profesional de Responsable de Emisión, como paso previo la empresa tuvo que hacer público el dictamen de Inspección de Trabajo que le obligaba a la restitución.

En 1992, salen diversos puestos de trabajo en TV-3, en varias localidades, Francesc solicita Girona y le conceden la plaza, incorporándose en junio del 1992. Fue muy mal recibido ya que su puesto de trabajo habían pretendido dárselo, “graciosamente” a una persona del circulo del director de TV-3 en Girona. Hasta el año 1994 se va creando una situación de tensión contra nuestro compañero, es cuando el delegado de TV-3 en Girona, impide que Francesc pueda hacer faenas efectivas invitándole a marchar del trabajo, los que se relacionaban con el, también sufrían presiones, llegando, desde amenazas hasta llamadas telefónicas donde se le insultaba, esto le provoco diversas bajas laborales por estrés y ansiedad.

El responsable de Delegaciones de TV-3, Joan Rosés, le propone a Francesc que relate lo que considere oportuno, que explique el porque de una situación de acoso por parte de algunos miembros de TV-3. En el informe Francesc explica detalladamente, la presión laboral que sufre, la negativa a darle faena, la utilización de vehículos de la cadena para usos particulares, así como la desaparición de sillas que se quedaba el delegado en Girona. La reacción de los que aparecen en el informe, el director territorial y cuatro empleados, aconsejados por Enric Malet director de Recursos Humanos de TV-3, es interponer por la vía penal una querella criminal contra Francesc el dia 28 de Noviembre de 1996 por injurias y calumnias, en que solicitaban 4 años y medio de prisión y 6 millones de pesetas de indemnización.

La sentencia salió favorable a nuestro compañero Fransesc, con fecha 23 de Junio de 2003, dice literalmente en su punto 4º “.. Por lo expuesto, procede absolver al acusado del delito de calumnias por el que venia siendo acusado, con expresa imposición de costas a la acusación particular por su temeridad en la interposición de la querella origen de las presentes actuaciones y por mantener la acusación a pesar de la claridad con la que se expreso el Juez Instructor en su Auto obrante a los folios 166 a 169 de las actuaciones y a pesar de reconocer uno de los querellados que, efectivamente, se llevó las sillas de TV a su casa”.

Antes de que se dictaminara dicha sentencia, en Marzo del 1997, Francesc fue despedido, tras reincorporarse de una baja por depresión ocasionada por mobbing, los argumentos del despido fueron reiteradas faltas graves que supuestamente había cometido durante el mes transcurrido desde que se había incorporado, incluso adujeron faltas antes de que fueran cometidas, como por ejemplo la acusación, de que tardó una hora en el montaje de unas imágenes, acusación que antes de que sucediera, ya habían informado a un Diputado del Parlament de Catalunya de que lo iban a despedir, esta fue una de las acusaciones concluentes en el juicio por lo social y donde dictaminaron despido procedente.

¿Qué esperamos del Tribunal Supremo ?. Esperamos tras la sentencia del juzgado de lo Penal donde se reconoce que existió acoso y que nuestro compañero salió absuelto demostrándose que lo que denunciaba era verdad, se le restituya en su puesto de trabajo.

En carta enviada por la asociación CLAM (Contra el Acoso Moral) al director de la Corporación Catalana de Radio y Televisión (CCRTV) “El mobbing provoca un perjuicio extraordinario en la persona que lo sufre, tanto a nivel personal como profesional, pero es, sobre todo, un potente indicador de la falta de salud del contexto en que tiene lugar y de las personas que lo ejercen”.

Por eso la CGT hemos estado con Francesc en todo este proceso, porque lo que aquí se ha dado es un caso de los muchos que hay de persecución y de instrumentalización de un medio de comunicación que mantenemos entre todos y donde no puede caber el rechazo por motivos ideológicos. También la exigencia de profesionalidad , al igual que en todos los sectores, hay que exigirla en los Medios de Comunicación, sobre todo cuando son mantenidos con dinero público, los tiempos de las purgas deberían de haber pasado.

Francesc Urgell _ Carlos Navarro


ES REVISARÀ AL TRIBUNAL SUPREM, A MADRID- SALA 4ª, PER PROVA SOBREVINGUDA, EL 19 D’ABRIL A LES 10’30 HORES UNA SENTÈNCIA PER ACOMIADAMENT CONTRA UN TREBALLADOR DE TV3 (CANAL TELEVISIU AUTONÒMIC DE CATALUNYA) DICTADA PER LA SALA DEL SOCIAL NÚM. 1 DE GIRONA I RATIFICADA RUTINÀRIAMENT PEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA.

L’any 1985 va entrar mitjançant oposició a treballar a TV3 (Televisió de Catalunya) l’afiliat a CGT, Francesc Urgell. L’any 1991, com a encarregat de la continuïtat, regulava la durada dels diferents programes que s’emetien a la cadena segons estaven programats. En una entrevista en directe a l’aleshores Secretari General de Convergència Democràtica de Catalunya (CDC, ara CiU), Miquel Roca i Junyent, en un programa magazine, se li va suggerir a en Francesc “que donés mànega ampla al programa i que ho havia de fer per la pàtria”. El nostre company va objectar que s’estava fent un ús partidista d’un bé públic, però allargaren l’entrevista tant com van voler, de manera que en Francesc es va veure obligat a suprimir diversos programes previstos a continuació.

Des d’aquest dia, en Francesc va entrar a la llista de persones conflictives. En ésser la direcció conscient que no hi havia arguments per a un acomiadament, se’l va sotmetre a un assetjament constant, se li va aplicar un trasllat forçós de departament, que Inspecció de Treball va anul.lar per improcedent tot obligant l’empresa a la restitució d’en Francesc al seu lloc de treball. El cap de personal en aquell moment, Sr. Àngel Buxó, li va explicar a en Francesc que el trasllat forçós l’havia realitzat perquè la direcció de TV3 li demanava que l’acomiadés, però que no havia trobat motius disciplinaris per fer-ho.

Finalment, en Francesc va acceptar un trasllat com a Ajudant de Realització, amb el manteniment de la seva categoria professional de Responsable d’Emissió. Com a pas previ, l’empresa va haver de fer públic el dictamen d’Inspecció de Treball que l’obligava a la restitució del treballador.

El 1992, hi ha vacants diversos llocs de treball a TV3 en diverses localitats. En Francesc sol.licità Girona i se li concedeix la plaça, a la que s’incorpora el juny de 1992. Va ser molt mal rebut, ja que el seu lloc de treball havíen pretès donar-lo “graciosament” a una persona del cercle del director de TV3 a Girona. Fins l’any 1994 es va creant una situació de tensió contra el nostre company ; és quan el delegat de TV3 a Girona impedeix que en Francesc pugui fer feines efectives i el “convida” a marxar de la feina. Les persones que s’hi relacionaven també eren blanc de les pressions. Van haver-hi des d’amenaces fins a trucades telefòniques amb insults, passant per tot tipus de vexacions. Això va provocar que en Francesc patís diverses crisis d’ansietat i estrès que el van obligar a fer diverses baixes laborals.

El responsable de Delegacions de TV3, Joan Rosés, proposa a en Francesc que relati el que consideri oportú, que expliqui el perquè d’una situació d’assetjament per part d’alguns membres de TV3. En l’informe en Francesc explica detalladament, la pressió laboral que pateix, la negativa a donar-li feina, la utilització de vehicles de la cadena per a usos particulars, fins i tot la desaparició de butaques que es quedava el director de Girona. La reacció dels que apareixen a l’informe, el director territorial i quatre empleats, aconsellats per Enric Malet, nou director de Recursos Humans de TV3, és interposar per la via penal una querella criminal contra en Francesc el dia 28 de novembre de 1996 per injúries i calúmnies, en la que li sol.licitaven 4 anys i mig de presó i 6 milions de pessetes d’indemnització.

La sentència va ser favorable al nostre company Francesc, amb data 23 de juny de 2003, diu literalment en el seu punt Quart : “.. Por lo expuesto, procede absolver al acusado del delito de calumnias por el que venia siendo acusado, con expresa imposición de costas a la acusación particular por su temeridad en la interposición de la querella origen de las presentes actuaciones y por mantener la acusación a pesar de la claridad con la que se expreso el Juez Instructor en su Auto obrante a los folios 166 a 169 de las actuaciones y a pesar de reconocer uno de los querellados que, efectivamente, se llevó las sillas de TV a su casa”.

Abans que es dictés aquesta sentència, el març de 1997, en Francesc havia estat acomiadat, tot just reincorporar-se d’una baixa per depressió causada per mòbing. Els arguments de l’acomiadament foren reiterades faltes greus que suposadament havia comès durant el mes transcorregut des de la seva incorporació, fins i tot se li van atribuir faltes abans que fóssin comeses. Per exemple l’acusació de que va tardar una hora en fer el muntage d’unes imatges, acusació que abans que “succeís” ja s’havia informat a un diputat del Parlament de Catalunya que l’anaven a acomiadar. Aquesta fou una de les acusacions concloents en el judici social en què un jutge substitut va dictaminar acomiadament procedent.

Què n’esperem, del Tribunal Suprem ?. Esperem que després de la sentència del jutjat Penal en que es reconeix que hi va haver assetjament i que absol el nostre company, perquè es va demostrar que el que denunciava era veritat, se’l restitueixi al seu lloc de treball.

En una carta que va adreçar l’associació CLAM (Contra l’Assetjament Moral) al director de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CCRTV) Sr. Vicenç Villatoro es diu : “El mòbing provoca un perjudici extraordinari en la persona que el pateix, tant a nivell personal com professional, però és, sobretot, un potent indicador de la manca de salut del context en que té lloc, i de les persones que l’exerceixen”.

Per això a la CGT hem estat amb en Francesc en tot aquest procés, perquè el que aquí s’ha donat és un dels nombrosos casos que hi ha de persecució i d’instrumentalització d’un mitjà de comunicació que mantenim entre tots i en el que no hi pot haver lloc per al rebuig per motius ideològics. Igual que en tots els sectors, també la professionalitat s’ha d’exigir en els mitjans de comunicació, sobretot quan aquests són mantinguts amb diner públic. Els temps de les purgues ja hauríen d’haver passat.

Francesc Urgell _ Carlos Navarro